ارسال رایگان برای خریدهای بالای 500 هزار تومان

بهترین روش تمیز کردن کفگیر و ملاقه چوبی

تمیز کردن کفگیر و ملاقه چوبی

کفگیر و ملاقه چوبی به دلایل مختلفی جزو محبوب ترین ابزار های آشپزخانه هستند. یکی از این دلایل تحمل بسیار بالا در برابر حرارت است. کفگیر و ملاقه چوبی از متریال طبیعی ساخته شده اند و در هنگام پخت غذا مثل متریال های دیگر (آلومینیوم و روی) واکنش شیمیایی نشان نمیدهند.مزیت بعدی کفگیر و ملاقه چوبی این است که مانند فلز، روی قابلمه ها و ماهیتابه های آشپزخانه که از جنس تفلون هستند خط نمی اندازد.تعجبی نیست که این ابزار و وسایل پر مصرف نیاز به نگهداری صحیح برای طول عمر بیشتر دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا با بهترین روش تمیز کردن کفگیر و ملاقه چوبی آشنا شویم.

                          

هر چند وقت یکبار برای تمیز کردن کفگیر و ملاقه چوبی اقدام کنیم؟

کفگیر و ملاقه چوبی به راحتی به دلیل جنس نفوذ پذیر چوب، انواع باکتری ها و قارچ ها را میتواننند در خود نگه دارند. از همین رو تمیز کردن کفگیر و ملاقه چوبی بعد از هربار استفاده، در افزایش کارایی و طول عمر این ابزار اهمیت بسیار زیادی دارد.

شما باید اطمینان حاصل کنید که بعد از هربار استفاده تمام مواد غذایی اضافی را از روی کفگیر و ملاقه چوبی آبکشی کنید. تمیز کردن گاه به گاه و آبکشی با آب ولرم و صابون از انباشته شدن جرم و باکتری روی کفگیر و ملاقه چوبی جلوگیری میکند، همچنین از ترک خوردن و لک افتادن ملاقه ها محافظت میکند. شما میتوانید از یک اسفنج با نرمی متوسط برای تمیز کردن کفگیر و ملاقه چوبی استفاده کنید.

همچنین برای تمیز کردن آن ها و ضد عفونی کردن این ابزار از ترکیب 50% آب و 50% سرکه سفید استفاده کنید. کفگیر و ملاقه چوبی را برای چند دقیقه در این ترکیب غوطه ور کنید و سپس آبکشی کنید. بعد از آبکشی برای جلوگیری از ترک خوردن ملاقه ها را در معرض هوای آزاد بگذارید تا کاملا خشک شود. توصیه میشود که از این روش تمیز کردن کفگیر و ملاقه چوبی، حداقل ماهی یکبار استفاده کنید.

روش نگهداری از کفگیر و ملاقه چوبی
       روش نگهداری از کفگیر و ملاقه چوبی

                                   

نحوه تمیز کردن کفگیر و ملاقه چوبی

چه چیز هایی برای تمیز کردن آن ها لازم است؟

ابزار ها:

  • اسفنج نرم
  • دستمال میکروفایبر
  • کاسه یا ظرف گود

مواد تمیز کننده:

  • صابون
  • سرکه سفید
  • جوش شیرین
  • روغن خوراکی
  • نحوه تمیز کردن روزانه ابزار های چوبی

کفگیر و ملاقه چوبی را با صابون ملایم بشویید

اغلب مایع های ظرفشویی موجود در بازار برای تمیز کردن کفگیر و ملاقه چوبی مناسب هستند. کفگیرها و ملاقه ها همانطور که ابزار های محبوب و پر مصرفی هستند، بسیار مستعد میکروب و  لکه هستند. از همین رو شستشوی روزانه با آب ولرم و مایع ظرفشویی مناسب بهترین روش برای تمیز کردن آن ها بعد از هر استفاده است.

باید به این نکته توجه کنید که مایع های شیمیایی ممکن است روی کفگیر و ملاقه چوبی اثر باقی بگذارند و به غذای شما منتقل کنند. از همین رو بهتر است از مواد طبیعی برای تمیز کردن کفگیر و ملاقه چوبی استفاده کنید و به خوبی پس از شستشو آب بکشید.

خوب آبکشی و خشک کنید

 بعد از اینکه باقی مانده غذا را از روی کفگیر و ملاقه پاک کردید، آنقدر با آب ولرم بشویید تا آب خارج شده کاملا شفاف و تمیز شود. بعد از آن توسط دستمال میکروفایبر خشک کنید و در معرض هوا قرار دهید تا آب و رطوبت اضافی کاملا از آن خارج شود.

ابزار های لازم برای تمیز کردن کفگیر و ملاقه چوبی
ابزار های لازم برای تمیز کردن کفگیر و ملاقه چوبی

                                              

نحوه تمیز کردن کفگیر و ملاقه چوبی ماهانه

آماده سازی محلول سرکه سفید

شاید ویدیو های جوشاندن کفگیر و ملاقه چوبی در آب جوش را در تیک تاک یا اینستاگرام دیده باشید. در حالی که ممکن است این کار برای ضد عفونی کردن ابزار های چوبی شما مفید باشد، میتواند به آنها آسیب برساند و طول عمر این ابزار ها را کاهش دهد. برای جایگزین میتوانید از ترکیب سرکه سفید و آب استفاده کنید.

اجازه دهیدآن ها در این محلول به مدت 15 دقیقه غوطه ور باشد. سرکه سفید و جوش شیرین یکی از قوی ترین ضد عفونی کننده های طبیعی از زمان های قدیم است. این ترکیب با نفوذ به لایه های داخلی چوب باعث از بین رفتن میکروب ها و باکتری های موجود در چوب میشود.

نکاتی برای افزایش طول عمر ابزار های چوبی

  • هیچوقت برای مدت طولانی کفگیر و ملاقه چوبی را کثیف رها نکنید، اگر نمیتوانید بلافاصله آن را بشویید حداقل روی آن آب بریزید تا مواد خوراکی به آن نچسبد.
  • برای افزایش طول عمر کفگیر و ملاقه چوبی تان، هر از چند گاهی آن را به وسیله روغن های چوب (مخصوص خوراک) چرب کنید. این کار باعث جلوگیری از ترک خوردگی در این ابزار ها میشود.
  • از قرار دادن کفگیر و ملاقه چوبی در ماشین ظرفشویی خودداری کنید. مواد شوینده قوی و آب بسیار داغ، بافت ابزار های چوبی را از بین می برد، آنها را سخت می کند، رنگ آن ها را میپراند و باعث خشک شدن و شکنندگی آنها میشود.  
پست قبلی

انواع قاشق و کفگیر چوبی و کاربرد هریک از آن‌ها

پست بعدی

چرا کفگیر چوبی نسبت به کفگیر پلاستیکی بهتر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حسابی ندارید؟

یک حساب کاربری ایجاد کنید