ارسال رایگان برای خریدهای بالای 500 هزار تومان

 ترفندهایی که در تمیز کردن تخته گوشت چوبی نمی دانستید!

ترفندهایی که در تمیز کردن تخته گوشت چوبی نمی دانستید!

دلایل بسیار زیادی برای علاقه مندی به تخته گوشت چوبی وجود دارد. مهمترین آنها لذت بخش بودن تکه کردن گوشت روی آن و ملایمت آن با لبه های چاقو است. البته زیبایی بیشتر تخته گوشت چوبی نسبت به انواع پلاستیکی آن را نباید نادیده گرفت. تنها نقطه ضعف تخته گوشت چوبی این است که باید مثل بچه از آن مراقبت کنید. تمیز کردن تخته گوشت چوبی باید به صورت منظم روزانه و با آب و روغن مالی روتین باشد که به مراتب از پلاستیکی سخت تر است.

ترفند هایی که برای تمیز کردن این تخته ها استفاده میشود، باعث طول عمر زیاد این وسیله آشپزخانه و استفاده مداوم آن می شود.

                                         

چه چیزی برای تمیز کردن تخته گوشت چوبی نیاز است؟

برای تمیز کردن، روغن مالی کردن و صیقل دادن به ابزار های زیر نیاز دارید:

سوهان نیمکتی یا کاردک فلزی: این وسایل برای از بین بردن خرده های ریز غذا و نمک های باقیمانده روی سطح تخته گوشت استفاده میشود.

یک مایع ظرفشویی متوسط: شما باید از یک مایع ظرفشویی تقریبا متوسط رو به قوی برای تمیز کردن تخته گوشت چوبی استفاده کنید.

اسفنج: به وسیله اسفنج میتوانید در هنگام شستشو با مایع تمامی آلودگی های سطح تخته گوشت را پاک کنید.

حوله یا دستمال آشپزخانه تمیز: حتما اطمینان حاصل کنید که بعد از تمیز کردن تخته گوشت چوبی، آن را به خوبی به وسیله یک حوله تمیز خشک کنید.

روغن مینرال خوراکی یا روغن وکس: چوب به دلیل ارتباط مستقیم با مواد خوراکی و شستشو مداوم دچار ترک خوردگی یا خشک شدگی میشود. روغن های مخصوص تخته گوشت میتواند از این آسیب ها جلوگیری کند.

محلول جوهر نمک و لیمو یا آب و سرکه: یکی از تمیز کننده های پرطرفدار است که امروزه هم برای تمیز کردن تخته گوشت چوبی از آن استفاده میکنند.

برای بازسازی یک تخته گوشت آسیب دیده به وسایل زیر را نیاز دارید:                   

انواع سنگ سنباده: برای جلوگیری از نفوذ آلودگی به خط و خش های موجود روی سطح تخته گوشت می توانید با توجه به نوع چوب استفاده شده از سنباده های متفاوت استفاده کنید.

یک پارچه تمیز یا قلم مو بزرگ: این بزار برای تمیز کردن تخته گوشت چوبی بعد از سمباده کشی استفاده میشود.

روش تمیز کردن تخته گوشت

                               

چگونه تخته گوشت چوبی را تمیز کنیم؟

  • همیشه سعی کنید تخته گوشت چوبی را با دست بشویید. به هیچ عنوان برای تمیز کردن تخته گوشت چوبی یا هرگونه وسایل چوبی آشپزخانه مثل: ظرف سالاد، ملاقه و… از ماشین ظرفشویی استفاده نکنید. همچنین آن ها را در آب سینک غوطه ور نکنید چرا که این کار باعث ترک خوردن یا شکستگی آنها میشود.
  • اگر بلافاصله بعد از آماده سازی غذا نمی توانید تخته گوشت چوبی را بشویید آن را روی کانتر نگه دارید تا زمان برای شستن و خشک کردن آن داشته باشید. در موقعیت هایی اصلا نیاز به شستشو نیست (مثلا زمانی که فقط نان را تکه کردید) میتوانید سطح تخته گوشت را با فرچه یا دستمال تمیز کنید.
  • اگر تخته گوشت چوبی شما نیاز به شستشو دارد، اول به آرامی مواد غذایی را به وسیله کاردک از روی آن پاک کنید. اگر مواد خیلی چسبیده بودند، میتوانید از محلول جوش شیرین و آب برای تمیز کردن تخته گوشت چوبی استفاده کنید.
  • به آرامی با آب ولرم، صابون و اسفنج تخته را بشویید. حتما دو روی تخته گوشت چوبی را بشویید (حتی اگر فقط از یک سمت استفاده کردید). این کار از خشک شدن یک طرفه تخته جلوگیری میکند.
  • بعد از آبکشی تخته گوشت چوبی را روی کانتر به صورت ایستاده قرار دهید و اجازه دهید قبل از جمع کردن تمام آب اضافه آن خارج شود و در مجاورت با هوای آزاد خشک شود.
از بین بردن بوی بد تخته گوشت

                                                

از بین بردن بوی بد تخته گوشت

اگر تخته گوشت شما بوی مواد غذایی خاصی مثل سیر یا پیاز را به خود گرفته است، چند راه برای از بین بردن آن وجود دارد. در آزمایش های متعدد آشپزخانه بهترین محلول ضد بو ترکیب نمک و لیمو ترش است. این ترکیب جزو ترکیب های معروف برای تمیز کردن تخته گوشت چوبی و تمامی ابزار های چوبی آشپزخانه است که آسیبی هم به این وسایل نمیزند.

سطح تخته گوشت چوبی را از نمک پر کنید و سپس با استفاده از لیمو روی سطح آن پخش کنید. (اگر لیمو شما زیاد آبدار نیست میتوانید از کمی آب ولرم هم استفاده کنید)

اجازه دهید این ترکیب روی تخته گوشت خشک شود و سپس اول به وسیله کاردک پاک کنید و بعد با آب ولرم بشویید.

در نهایت هم میتوانید برای ضد عفونی و تمیز کردن تخته گوشت چوبی از ترکیب 25% سرکه سفید و 75% آب استفاده کنید. این ترکیب جزو یکی از میکروب کش های طبیعی قوی از زمان های قدیم است. شما میتوانید قبل از جمع کردن تخته گوشت، این ترکیب را روی سطح تخته گوشت اسپری کنید و به صورت عمودی قرار دهید تا کاملا خشک شود. البته باید این را بدانید که این ضد عفونی کننده ممکن است برای مدتی بوی سرکه را روی تخته گوشت ایجاد کند.

پست قبلی

راهنمای انتخاب و خرید تخته گوشت مناسب (+4 نکته طلایی)

پست بعدی

معرفی 5 مدل تخته سرو چوبی + ایده چیدمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حسابی ندارید؟

یک حساب کاربری ایجاد کنید