ارسال رایگان برای خریدهای بالای 500 هزار تومان

تخته گوشت چوبی بخریم یا پلاستیکی؟

تخت گوشت چوبی بخریم یا پلاستیکی

چوب یا پلاستیک؟ این بحث مدت هاست که ادامه دارد. هرکدام از این متریال ها برای تخته گوشت موافقین و مخالفین خودش را دارد. اما سوال این است که بهترین متریال برای تخته گوشت چیست؟ چرا یکی را به دیگری ترجیح دهیم؟ تخته گوشت چوبی بخریم یا پلاستیکی؟ در این متن، توضیح خواهیم داد که چرا یک انتخاب صحیح بین این دو متریال در سلامتی شما تاثیر گذار خواهد بود. همچنین راهکار هایی برای نگهداری از تخته گوشت و بهترین نوع این وسیله آشپزخانه خواهیم پرداخت.

در جواب به این سوال که تخته گوشت چوبی بخریم یا پلاستیکی، باید کمی به عقب برگردیم. در زمان های قدیم که خوردن گوشت آغاز شد، گوشت را معمولا روی تخته ای از یک درخت تکه تکه می کردند. دلیلش میتواند این باشد که چوب آن زمان موجود بوده و قطعا محل مناسب تری برای تکه کردن گوشت از زمین بوده است. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی تکه های درختان به تخته گوشت های صیقل داده شده تبدیل شدند.

سازمان حفاظت از محیط زیست و انجمن ایمنی مواد غذایی در جواب اینکه تخته گوشت چوبی بخریم یا پلاستیکی، تخته ی پلاستیکی را توصیه میکنند. از این جهت که دوستدار محیط زیست است، بخاطرش درختی قطع نشده و قطعا راحت تر تمیز میشود.

                                                  

بهداشت غذایی

یک قصاب بدون سالها مطالعه درباره میکروبیولوژی، از بهداشت غذایی چه چیزی میداند؟ قصاب ها معمولا به اینکه تخته گوشت چوبی بخریم یا پلاستیکی توجهی نمیکنند. آنها در صورت خراب شدن گوشی آن را نمیفروشند. چرا که مشتری های ناراضی و مسموم برای کسب و کار پایدار آنها مناسب نیستند.

بر خلاف گذشته که همه فکر میکردند، چوب آلودگی ها را در خود نگه میدارد، دانشگاه میکروبیولوژی آمریکا در تحقیقات اخیرش گزارش کرده که مصرف پلاستیک در صنعت غذایی اصلا سالم نیست و میتواند برای سلامتی مضر باشد. دانشمندان امروز روشهایی را کشف کردند که چوب را به خوبی بعد از در تماس بودن با مواد غذایی پاک کرد تا به محل تجمع باکتری ها تبدیل نشود.

پس از نظر سازمان بهداشت جهانی در جواب اینکه تخته گوشت چوبی بخریم یا پلاستیکی، تخته ی پلاستیکی از نظر بهداشت غذایی ناسالم است و نباید از آن استفاده کرد.

 تخته گوشت
  تخته گوشت

                                                               

بهترین چوب برای تخته گوشت

بنیاد ملی بهداشت جهانی، استفاده از چوب افرا را برای محصولات تجاری آشپزخانه مجاز اعلام کرده است. اگر در انتخاب بین اینکه تخته گوشت چوبی بخریم یا پلاستیکی، تصمیم به خرید تخته گوشت چوبی گرفتید، ادامه این متن همه آن چیزی است که نیاز دارید. چوب افرا به نظر می آید گزینه مناسبی و ایمن تری برای استفاده مواد غذایی خام به خصوص گوشت است. چرا که بافت بسیار منسجم و غیر قابل نفوذی دارد که محل خوبی برای رشد باکتری ها نیست.

چوب راش یکی دیگر از چوب های محبوب است که در ساخت تخته گوشت چوبی استفاده میشود. هر دو چوب های افرا و راش دارای یک لایه رزین طبیعی هستند، که خاصیت غیر قابل نفوذی داشته باشند. همین امر باعث شده است که تصمیم ما برای اینکه تخته گوشت چوبی بخریم یا پلاستیکی، راحت تر شود.  

چیزی که شما با چوب های بالا تجربه خواهید کرد، صفحه ای سفت و صیقل داده شده است که در هر بار مصرف باعث کند شدن چاقو شما نمیشود. اتفاقی که برعکس با شیشه یا تخته های آهنی می افتد.

چوب بامبو یکی دیگر از گزینه های مصرفی برای تخته گوشت چوبی است. بامبو طرفداران زیادی در حوزه خانه و آشپزخانه از جهت رشد سریع و قیمت ارزانش دارد. البته نقد هایی هم درباره سفت بودن بیش از حد چوب بامبو و کند شدن چاقو در حین مصرف وجود دارد.

  تخته گوشت چوبی
    تخته گوشت چوبی

                                                            

نحوه نگهداری تخته گوشت چوبی

بعد از اینکه انتخاب کردیم تخته گوشت چوبی بخریم یا پلاستیکی، باید به نحوه نگهداری هر کدام هم دقت ویژه ای کنیم. یکی از مهم ترین موارد این است که همه وسایلی که برای آماده سازی غذا میخواهید را در دسترس داشته باشید. بعد از اتمام آماده سازی غذا، به سرعت تخته گوشت را بشویید تا مواد غذایی به درون بافت چوب نفوذ نکند.

نحوه ضد عفونی کردن تخته پخت و پز

شستشو با آب داغ و مواد شوینده اولین و مهم ترین قدم برای ضد عفونی کردن تخته گوشت است. همچنین بهتر است بعد از شستشو به وسیله دستمال حوله ای صفحه را خشک کنید.

اگر در نهایت بین اینکه تخته گوشت چوبی بخریم یا پلاستیکی، تخته چوبی را انتخاب کردید، توسط فرچه های شوینده و آب داغ و مایع ضد عفونی کننده به خوبی بشویید تا از آلودگی پاک شود.

هر از چند گاهی تخته گوشت را به وسیله سمباده صیقل بدهید. اگر مجدد دچار خط و خش های عمیق شد یا مدت زیادی است که از این تخته استفاده میکنید، بهتر است آن را تعویض کنید.

از یک ضد عفونی کننده قوی همراه با آب استفاده کنید. به این روش می توانید بعد از مصرف شیار ها و منافذ تخته ها را خوب شستشو دهید. 

پست قبلی

نکات مهم برای تمیز کردن سینک ظرفشویی و آبچکان آشپزخانه

پست بعدی

راهنمای انتخاب و خرید تخته گوشت مناسب (+4 نکته طلایی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حسابی ندارید؟

یک حساب کاربری ایجاد کنید