ارسال رایگان برای خریدهای بالای 500 هزار تومان

انواع آبچکان و جاظرفی آشپزخانه و کاربرد آن‌ها

انواع آبچکان و جاظرفی آشپزخانه

یکی از مهمترین وسایل آشپزخانه آبچکان ها و جاظرفی های داخل آشپزخانه هستند. در واقع آبچکان محلی برای قرار دادن ظروف خیس، قبل از گذاشتن آن ها درون کابینت هاست.

آبچکان و جاظرفی معمولا در کنار سینک و محل شستشوی ظروف قرار میگیرند. ظرف های خیس بعد از گذراندن مدتی روی این نظم دهنده ها به داخل کابینت منتقل میشود.

لزوم وجود آبچکان و جاظرفی آشپزخانه در این است که علاوه بر مرتب شدن محیط، به خشک شدن سریعتر ظروف کمک خواهد کرد. شاید شما هم زمانی را به خاطر داشته باشید که ظرف ها را روی حوله یا دستمال روی کانتر قرار می دانند تا خشک شود. این کار علاوه بر ظاهر نامناسب که به آشپزخانه میداد، ظرف ها را بسیار دیر خشک میکرد. امروزه اما انواع آبچکان و جاظرفی آشپزخانه جای خود را به آن حوله ها و دستمال های قدیمی داده است.

انواع آبچکان و جاظرفی آشپزخانه برای خرید در فروشگاه ها وجود دارند که باید با توجه به دکوراسیون آشپزخانه و موقعیت سینک ظرفشویی آنها را انتخاب کنید. در ادامه به نکاتی درباره انتخاب انواع آبچکان و جاظرفی آشپزخانه اشاره خواهیم کرد.

نکاتی درباره انتخاب آبچکان و جاظرفی آشپزخانه

یکی از مهم ترین نکات انتخاب صحیح نوع آبچکان با توجه به دکوراسیون آشپزخانه شما است. ممکن است شما هم با دیدن انواع آبچکان و جاظرفی آشپزخانه موجود در فروشگاه در هنگام خرید کمی گیج شوید. این متن مخصوص شماست.

به طور مثال اگر سینک آشپزخانه شما جلوی پنجره قرار دارد، باید از آبچکان و جاظرفی رومیزی استفاده کنید. همچنین اگر پشت سینک شما دیوار باشد، میتوانید از مدل های دیواری انتخاب کنید.

جنس آبچکان و جاظرفی: انواع آبچکان و جا ظرفی آشپزخانه در جنس های متفاوت مثل: استیل، آبکاری و پلاستیک موجود میباشد. از آن جایی که آبچکان همیشه در معرض آب و رطوبت است، بهتر است متریالی را انتخاب کنیم که در مقابل آب و رطوبت بیشتر مقاوم است.

ابعاد آبچکان و جاظرفی: یکی دیگر از نکاتی که قبل از خرید آبچکان باید به آن توجه کنیم ابعاد آبچکان و جاظرفی است. انواع آبچکان و جاظرفی آشپزخانه در ابعاد گوناگون تولید میشوند که شما میتوانید با توجه به ابعاد کابینت های بالا یا کنار سینک مناسب ترین را برای خود انتخاب کنید.

لوازم جانبی آبچکان و جاظرفی: در کنار این نظم دهنده کاربردی در آشپزخانه، چند وسیله دیگر هم هست، مثل سینی زیری و جا قاشقی. سینی که در زیر آبچکان های رومیزی قرار دارد از ریختن آب اضافی ظروف روی زمین جلوگیری میکند.

در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع آبچکان و جاظرفی آشپزخانه آشنا شویم.

آبچکان آویزی
آبچکان آویزی

انواع آبچکان و جاظرفی آشپزخانه

آبچکان و جاظرفی رومیزی: این مدل از آبچکان ها مدل مناسبی برای دکوراسیون آشپزخانه های کوچک است. این آبچکان ها را میتوان به راحتی روی کابینت کنار سینک یا کانتر قرار داد. آبچکان های رومیزی در انواع جنس و همچنین ابعاد و اندازه موجود هستند. برخی از آبچکان های رومیزی 2 طبقه هستند. طبقه بالا معمولا جای پیش دستی بشقاب و … است و طبقه پایین مختص لیوان و کاسه. آبچکان های رومیزی معمولا برای جلوگیری از نفوذ آب به کابینت، دارای سینی های پلاستیکی هستند.

آبچکان و جاظرفی آویزی: این مدل از جاظرفی ها به وسیله ی میله هایی که دارند به دیوار بالای سینک یا کابینت های اطراف سینک آویزان میشوند. در صورتی که آشپزخانه شما کوچک است و فضای کافی برای قرار دادن آبچکان داخل کابینت را ندارید، آبچکان آویزی بهترین گزینه است. این آبچکان ها را میتوانید در صورت وجود پنجره جلوی سینک، به پنجره ها هم نصب کنید.

آبچکان و جاظرفی کابینتی: این مدل از انواع آبچکان و جاظرفی آشپزخانه در واقع متداول ترین نوع آبچکان است که معمولا در هر آشپزخانه ای دیده میشود. جنس این آبچکان از استیل های ضد زنگ یا فلز آلیاژ شده میباشد که در کابینت بالای سینک قرار میگیرد. این کابینت معمولا به وسیله درب ام دی اف پوشانده میشود تا از نفوذ گرد و غبار و شلوغی جلوگیری شود.

 آبچکان و جاظرفی رومیزی
   آبچکان و جاظرفی رومیزی

                                     

نحوه انتخاب بهترین آبچکان برای آشپزخانه

بعد از آشنا شدن با انواع آبچکان و جاظرفی آشپزخانه و تفاوت هایشان می خواهیم بررسی کنیم که چگونه بهترین آبچکان را برای آشپزخانه انتخاب کنیم.

اولین موضوع بهینه سازی استفاده از فضا هاست. معمولا فضای آشپزخانه جایی شلوغ و پر از وسیله است. از همین رو باید آبچکان و جاظرفی را طوری انتخاب کنیم که این شلوغی را سر و سامان دهد. 

مثلا اگر گوشه ای از کابینت ها فضای خالی دارید که هدر رفته است، میتوانید از آبچکان های گوشه ای برای پر کردن فضا و نظم دادن به ظروف استفاده کنید. نکته دوم جنس و تعداد نفرات خانواده است. قطعا شما نمی خواهید هزینه تان بعد از مدت کمی از بین برود. از همین رو بهتر است از ابتدا جنسی را انتخاب کنید که با توجه به طول عمر بالا با بودجه شما هم همخوانی داشته باشد. در مورد ابعاد و اندازه هم باید تعداد اعضا خانواده و میانگین ظروف کثیفی که در طول روز ممکن است روی آبچکان بیایند و بروند را در نظر بگیرید. 

پست قبلی

5 ایده جالب برای تزئین سالاد کاهو در ظرف گرد

پست بعدی

طرز تهیه سالاد جذاب برای مهمانی ‌های خانوادگی (+3 دستور جدید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حسابی ندارید؟

یک حساب کاربری ایجاد کنید